תגי מטא בקידום אתר

מה זה תגי מטא ואיך משתמשים בהם לקידום האתר

תגי מטא הם שורות קוד חבויות, שנגלות לעיני המשתמש רק במצבים מסוימים (לדוגמה, בתוצאות מנועי החיפוש). במאמר זה נסביר מהם תגי המטא העיקריים הדרושים לאתר, וכיצד משתמשים בהם לקידום יעיל יותר.

המאמר הוא חלק מקורס SEO מבית Askpavel Academy

בכל נכס דיגיטלי – אתר או אפליקציה (או גם וגם) – יש תוכן גלוי ותוכן חבוי. התוכן הגלוי הוא זה שמביט בנו מה"חזית" – הטקסט, התמונות, העיצוב, הסרטונים ועוד. התוכן החבוי הוא הקוד שנמצא מאחורי הקלעים, והוא זה שמכתיב כיצד התוכן הגלוי יאורגן ויוצג.

תגיות מטא (Meta Tags) הן בעצם תגים הנמצאים במסמכי HTML, והן מהוות סוג של תוכן חבוי. כשמן כן הן – "מטא" ביוונית משמעו "מעל" או "מעבר" – תגיות אלו מספקות מידע מתומצת ונקודתי לגבי העמוד בו מדובר.

תפקידן המקורי של תגיות מטא, הוא לאפשר איתור ושליפה מהירים של נתונים מתוך מאגרי מידע. בדיוק באותו אופן, מנועי חיפוש משתמשים בתגיות מטא כדי לאתר ולהציג את העמודים הרלוונטיים לשאילתה שהוקלדה. לפיכך בכל עמוד באתר או מסך באפליקציה, יש מקום להציב תגי מטא ייחודיים ומשתנים – בהתאם לתוכן העמוד.

סוגים של תגיות מטא

יש מספר סוגים של תגי מטא, וכל אחד מהם מוצב במקום אחר בעמוד בהתאם לתפקידו. במאמר זה נציג רק את תגי המטא המיועדים לאופטימיזציה במנועי חיפוש.

תגית כותרת (Title)

הכותרת הראשית של העמוד, כפי שהיא מופיעה בחלק שנקרא Head במסמך. זוהי למעשה הכותרת הראשית שמופיעה בתוצאות מנועי החיפוש.

תגית כותרת לא נמצאת באתר בצורה גלויה, אלא אך ורק בקוד המקור מאחורי הקלעים. כדי שהכותרת לא תהיה ארוכה מדי ותיחתך באמצע הדרך בגוגל, רצוי לא להציב בה יותר מ-60-65 תווים.

תגית כותרת עמוד / טייטל

תגית תיאור (Meta Description)

זוהי תמצית העמוד בשתי שורות וחצי (רצוי לפחות 130 עד 160 תווים לכל היותר). גם היא מופיעה ב-Head וכן בתוצאות החיפוש, מתחת לכותרת:

תגית מטא תיאור

תגית מילות מפתח (Meta Keywords)

במקור תגית זו שימשה להצבה של מילות מפתח בקוד המקור של העמוד, כדי לאותת לגוגל באיזה ביטויים אנו רוצים לקדם את העמוד הנ"ל. בניגוד לטייטל ולתיאור, את תגית מילות המפתח לא ניתן לראות בתוצאות החיפוש, אלא רק בקוד המקור ב- Head עצמו:

תגית מטא מילות מפתח

חדי העין יבחינו שבדוגמה זו השתמשנו בתגית מילות המפתח של אתר ynet, ולא של Askpavel. מדוע? מכיוון שגוגל הפכה אותה לא רלוונטית ל-SEO, רוב האתרים כיום לא משתמשים בה. לעומת זאת התגית עדיין תקפה במנועי חיפוש אחרים, כגון בינג / מיקרוסופט למשל.

תגית טקסט חלופי (Alt Text)

זו אחת מתגיות המטא הבודדות שנמצאות בגוף העמוד, ולא ב-Head כמו רוב תגי המטא האחרים. מכיוון שמנועי חיפוש מבינים טקסט הרבה יותר טוב מאשר תמונות, תגית אלט טקסט מוצבת בגוף התמונה ומספקת מידע טקסטואלי אודותיה.

בצורה כזו מנועי חיפוש יכולים להבין במה התמונה עוסקת ומה היא מציגה. כמו כן תגית אלט משמשת גם להקראת תוכן התמונה עבור בעלי מוגבלויות, והיא משמשת כחלק מהנגשת האתר. גם תגית אלט מוצבת בצורה חבויה בקוד המקור, אך לעיתים מצטרפת אליה תגית דומה שנקראת Title המשמשת להרחבה נוספת. תגית זו גלויה לעין באתר באמצעות מעבר עכבר על גבי התמונה.

בדוגמה ניתן לראות שבתמונה מוצב Alt בשם "פבל ישראלסקי", שמתאר כמובן את התמונה עצמה:

תגית טקסט חלופי / אלט טקסט

תגית רובוטים (Meta Robots)

תגית זו מוצבת בראש העמוד, ונותנת הוראות לזחלן של מנועי החיפוש:

  • האם להכניס את הדף לאינדקס תוצאות החיפוש? (index / noindex)
  • האם להתייחס לקישורים בדף? (follow / nofollow)
  • האם לא להציג את המטא תיאור בתוצאות החיפוש? (nosnippet)
  • האם להכניס את הדף לארכיון המנוע (קאש)? (archive / noarchive)
  • וכן הלאה

תגית מטא רובוטים / רובוטס

גם תגית זו אינה גלויה למשתמשים, אך בניגוד לאחרות היא מיועדת אך ורק למנועי חיפוש. תגית זו חשובה בעיקר כאשר אנו מעוניינים לחסום עמוד לסריקה של מנועי חיפוש. זה יכול לקרות במצבים כגון עמודים רגישים (כניסה לחשבון עם שם וסיסמה), או כאשר אנו רוצים שעמוד מסוים יהיה נגיש אך ורק לאנשים מסוימים, ולא לכל המשתמשים במנועי חיפוש (כגון תוכן שניתן לצרוך רק בתשלום).

לאחרונה גוגל הוציאה הנחיות חדשות בנוגע לתגית רובוטס – כדאי להתעדכן >>>

איך משתמשים בתגי מטא לקידום אורגני

אחרי שהכרנו את תגי המטא העיקריים והרלוונטיים לקידום אורגני, נשאלת השאלה איך משתמשים בהם בחוכמה.

לצורך קידום אפקטיבי נצטרך להשתמש בעיקר בשלוש מהתגיות שהכרנו – טייטל, מטא תיאור ואלט טקסט. תגית מילות מפתח כבר מזמן אינה רלוונטית, ותגית רובוטס נכנסת לפעולה רק במקרים חריגים.

נקודה נוספת שכדאי לציין בהקשר זה – יש אנשים שחושבים שגם כותרות H הן תגי מטא, אבל זו שגיאה. תגי מטא הן תוכן חבוי שמוצג מאחורי הקלעים, ואילו כותרות H מוצגות בפועל גם בגוף העמוד. לכן הן לא עונות לקריטריון של תג מטא.

שימוש נכון בטייטל ובתיאור

הטייטל והתיאור הם שני הרכיבים העיקריים שהמשתמש רואה, כבר בתוצאות החיפוש. שני רכיבים אלו מייצגים את העמוד בתוצאות, ואמורים להבדיל אותו משאר התוצאות. לפיכך רצוי מאוד להשתמש בטייטל ובתיאור כדי לשכנע את המשתמש להקליק דווקא עלינו, ולא על האתרים של המתחרים.

איך גורמים למשתמש להקליק דווקא עלינו? משלבים בטייטל ובתיאור דברים ייחודיים שיגרמו לנו לבלוט. לדוגמה, אם אנו מציעים הנחה – נציין זאת כבר בסניפט עצמו. כמובן שיש להקפיד על האורך המרבי של כל תגית:

טייטל (עד 60-65 תווים):
קורס קידום אתרים בחצי מחיר – Askpavel Academy

תיאור (130 עד 160 תווים):
קורס קידום אתרים ב-50% הנחה יש רק ב- Askpavel Academy. קורס SEO לומדים רק בחברה שעושה וחיה שיווק דיגיטלי, 5 דקות מהרכבת ובשעות הנוחות לכם (בוקר / ערב).

כדי שנוכל לדעת האם אנו באמת מבדלים את עצמנו בצורה נכונה, מומלץ לבדוק מה המתחרים כתבו בסניפטים שלהם. כמו כן מומלץ גם לקחת רעיונות מהמודעות הממומנות בחיפוש, שבדרך כלל ממוקדות מכירה.

לעיתים אנו צריכים לקדם עמוד אחד בשני ביטויים או יותר, לכן נשתמש גם בטייטל ובתיאור כדי לעשות זאת. בדוגמה שלמעלה השתמשנו בביטוי "קורס קידום אתרים" גם בטייטל וגם בתיאור, אבל הוספנו גם את הביטוי "קורס seo" בתיאור. בצורה כזו אנו מאפשרים קידום יעיל יותר.

טיפ של מומחים – התייחסו לטייטל ולתיאור כמו אל כותרת ותקציר בכתבה עיתונאית. שניהם אמורים להיות טיזר, שימשוך את הקוראים להיכנס פנימה ולקרוא עוד.

שימוש נכון באלט טקסט

מכיוון שאלט טקסט משמש בעצם כתיאור טקסטואלי של תמונה, עלינו להקפיד להוסיף אלט בכל אחת מהתמונות באתר. כפי שציינתי קודם, אלט טקסט משמש גם להנגשת אתרים עבור בעלי מוגבלויות, כך שתפקידו חשוב בהחלט.

מה כותבים באלט טקסט? פשוט מאוד – מתארים את התמונה. אפשר להתייחס לזה כמו לטייטל של עמוד. איך הייתם מתארים תמונה ב-60 תווים או פחות? בלי לשכוח כמובן את מילת המפתח העיקרית שבה מקודם העמוד (או וריאציה שלה מדי פעם).

רגע לפני סיום

יש תגי מטא בעלי חשיבות גדולה יותר, ויש תגים בעלי חשיבות מינורית יותר. החוכמה היא להפריד עיקר מטפל, ולדעת כיצד להשתמש בחוכמה בכל אחת מהתגיות לטובת קידום האתר. שתי התגיות החשובות ביותר בהקשר זה הן הכותרת והתיאור של העמוד. ניסוח נכון שקולע למטרה יכול להגדיל את כמות הקליקים בצורה משמעותית, לשפר את אחוז ההקלקות (CTR) ולהוביל לשיפור מיקומים בהמשך.

תגי מטא הם רק ההתחלה. כדי לעשות SEO אפקטיבי באמת ובתמים, צריך ללמוד את הנושא לעומק בצורה מסודרת. מכללת Askpavel Academy מציעה קורס קידום אתרים בחצי מחיר – הקליקו לפרטים והרשמה >

שתפו את המאמר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp

מאמרים נוספים שיעניינו אותך

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

© כל הזכויות שמורות AskPavel Campus