מדריך גוגל תג מנג'ר

מדריך גוגל תג מנג'ר – הכלי שבלעדיו אי אפשר בדיגיטל

שיווק דיגיטלי נפרש על פני תחומים רבים – מהקידום הממומן לסוגיו והקידום האורגני במנועי חיפוש, וכלה בשיווק מבוסס תוכן, ניוזלטרים, אוטומציות שיווק ועוד. הנקודה המשותפת לכל אחד מהם הוא הצורך במעקב ומדידה, וכאן בדיוק נכנס מנהל התגיות של גוגל (Google Tag Manager).

המאמר הוא אחד מנושאי הלימוד של קורס גוגל אנליטיקס מבית Askpavel Academy

בדיוק כפי שגוגל אנליטיקס הוא כלי חשוב מאין כמותו בכל הנוגע למדידה ומעקב אחרי ביצועים, תג מנג'ר מהווה כלי משלים וחיוני לא פחות להבנת התנהגות המשתמשים.

אומנם GTM עצמו אינו מציג מידע ונתונים, אלא משמש כלי לאיסוף והעברת המידע לפלטפורמות כגון אנליטיקס, גוגל Ads או פייסבוק; אבל חשיבותו הגדולה טמונה בעובדה שבלעדיו יהיה הרבה יותר קשה לבצע שיווק דיגיטלי יעיל.

מה זה מנהל תגיות ולמה צריך את זה?

דמיינו לעצמכם רשת של קורי עכביש הפרושה במרחב. כל נגיעה הכי קלה ברשת מאותתת לעכביש היכן נמצא הטרף, והוא מייד מזנק עליו ממקום מחבואו. בגדול אפשר להגיד שמנהל תגיות פועל בערך באותו אופן – רשת רגישה מאוד שפרושה בנכס הדיגיטלי שלכם, עוקבת אחר המתרחש ושולחת מידע לאן שנרצה.

יש כמה מותגים של מנהלי תגיות בתחום הדיגיטל, אבל הידוע ביותר הוא מנהל התגיות של גוגל (שניתן לשימוש חינם, כמו שאר שירותי החברה). הכלי המופלא הזה חוסך לאנשי הדיגיטל הרבה זמן והתעסקויות מיותרות – הטמעת קודי מעקב, הגדרת מעקבים מסוגים שונים, הטמעת סקריפטים ועוד.

מנהל תגיות משחרר אותנו מהתלות באנשי פיתוח וקוד, ומאפשר לנו להטמיע בעצמנו הרבה ממה שדרוש לקמפיינים שלנו – הן בממומן, הן באורגני והן בשיטות אחרות. לא משנה אם מדובר באתר שלם או בדף נחיתה בודד, הדבר הראשון לפני שמתחילים בשיווק עצמו – הוא לוודא שיש שם תג מנג'ר (או מנהל תגיות אחר לבחירתכם).

מרגע שהתקנתם מנהל תגיות פעם אחת באתר – לא תצטרכו יותר להיכנס לקוד מאחורי הקלעים כדי לבצע את הפעולות הדרושות. כמעט כל ההטמעות יבוצעו, מרגע זה והלאה, באמצעות ממשק מנהל התגיות שלכם.

איך מתקינים תג מנג'ר?

ההתקנה פשוטה מאוד:

1. ניגשים לאתר תג מנג'ר בכתובת https://tagmanager.google.com ומקימים חשבון חדש באמצעות ג'ימייל.

2. מרגע שיצרתם חשבון GTM (שבדרך כלל מתאים לנכס ספציפי כגון אתר / דף נחיתה / לקוח), עליכם להקים בו לפחות קונטיינר אחד. קונטיינר הוא ה"תיבה" שבתוכה נציב את כל הקודים וההטמעות מעתה והלאה. בתמונה ניתן לראות דוגמה לשני קונטיינרים הנמצאים בחשבון אחד; כל קונטיינר מקבל קוד נפרד (ID) שאותו יש להטמיע פיזית בנכס הדרוש.

קונטיינרים בחשבון תג מנג'ר

3. את הקוד של הקונטיינר נטמיע בהתאם להנחיות שנקבל – בדרך כלל הקוד נחלק לשניים: חלק ראשון יוטמע ב-HEAD של האתר, וחלק שני יוטמע מיידית אחרי התחילית <body> באתר. כדי לקבל את הקוד הקליקו על GTM בחלק העליון בקונטיינר (עיגול אדום 1), ולאחר מכן תיפתח חלונית עם שני חלקי הקוד להטמעה.

קוד תג מנג'ר להטמעה

4. לאחר שסיימתם להטמיע את שני חלקי הקוד, חזרו לקונטיינר והקליקו על "אישור" / "פרסם" בחלק העליון. כדי לוודא את תקינות ההטמעה, ניתן להשתמש בתוסף כרום בשם Google Tag Assistant. אם ההטמעה בוצעה נכונה, התוסף יציג לנו את GTM בצבע ירוק או כחול. צבע כתום או אדום מעיד שיש בעיה לטיפול.

בדיקת קוד באמצעות תג אסיסטנט של גוגל

אופציה נוספת היא להשתמש בתוספים, הקיימים בדרך כלל באתרי קוד פתוח כגון וורדפרס ואחרים. שימוש בתוסף מאפשר התקנה מהירה יותר, ללא כניסה לקוד, אך עצם קיומו של תוסף מאט את מהירות הטעינה באתר. קחו זאת בחשבון – תמיד עדיף להתקין GTM ישירות בקוד. אם אינכם בטוחים, פנו לאנשי מקצוע.

ל-GTM שלי שלוש פינות

מרגע שיש לכם קונטיינר, עליכם להכיר 3 אלמנטים עיקריים:

  • תגים/תגיות (Tags) – מבצעים את המעקב הדרוש באמצעות קוד: גוגל אנליטיקס, גוגל אדס, רימרקטינג, פייסבוק פיקסל ועוד.
  • טריגרים (Triggers) – קובעים היכן ומתי יופעלו התגים: האם בדף מסוים או אולי בכל האתר? האם רק בכפתור מסוים בדף? וכן הלאה.
  • משתנים (Variables) – האלמנט שעליו מתבצע המעקב: כתובת url, קלאס מסוים (css class) וכן הלאה.

מעבר לכך יש ב-GTM רכיב שנקרא גם "תצוגה מקדימה" (Preview), והוא מאפשר לבדוק האם ההטמעה שלכם בוצעה נכון. מכיוון שזה נושא קצת יותר מתקדם, כמו גם נושא המשתנים שצוינו למעלה, מומלץ ללמוד אותו בצורה מסודרת.

דוגמאות עיקריות לשימוש בתג מנג'ר

מכיוון שמנהל תגיות יכול לשמש באינספור דרכים, נדגיש 3 אפשרויות עיקריות הנחוצות לנו בקמפיינים השונים.

הטמעת גוגל אנליטיקס

  • מעתיקים את מזהה החשבון UA-XXXXXX (אין צורך להעתיק את הקוד במלואו).
  • פותחים תג חדש מסוג universal analytics, ומדביקים בו את המזהה שהעתקנו. יש לוודא שהתג הוא מסוג page view (מופיע כברירת מחדל).
  • בתחתית התג מקליקים על טריגר חדש ובוחרים All pages. בסיום לוחצים "אישור" ו"פרסום".

הטמעת גוגל אנליטיקס בתג מנג'ר

הטמעת קוד המרות של גוגל Ads

  • מעתיקים את מזהה החשבון שמגיע בצורת מספר ID ארוך (אין צורך להעתיק את הקוד במלואו).
  • פותחים תג חדש מסוג google ads conversion, ומדביקים בו את המזהה שהעתקנו. אם יש גם Label בנוסף ל-ID, מומלץ עד חובה להעתיק ולהדביק גם אותו במקום המתאים בתג.
  • בתחתית התג מקליקים על טריגר חדש מסוג page view, בוחרים page path ומקלידים את כתובת עמוד התודה הרלוונטי לאחר ביצוע הפעולה הדרושה (אין צורך בכל הכתובת; רק מה שמופיע אחרי הדומיין הראשי: thank-you/). בסיום מאשרים ומבצעים פרסום.

חשוב לזכור: אם ההמרה לא מתבצעת על דף תודה, אלא באמצעות אלמנט אחר כגון קליק או טופס ללא דף תודה – תצטרכו להגדיר טריגר מורכב יותר. מומלץ מאוד ללמוד את הנושא בצורה מסודרת.

 

הטמעת פייסבוק פיקסל ו/או קודים אחרים

תג מנג'ר מאפשר להטמיע עשרות סוגים של קודים, בין שהם שייכים לגוגל ובין שהם שייכים לפלטפורמות אחרות כגון לינקדאין, AdRoll, הוטג'אר וכן הלאה. לעומת זאת, יש קודים נוספים שתצטרכו להטמיע, אך אינם קיימים באופן מובנה ב-GTM של גוגל – הפיקסל של פייסבוק, הקודים של אאטובריין וטאבולה וכן הלאה.

עבור הקודים הנוספים הללו תצטרכו לפתוח תג חדש מסוג Custom HTML. בחלונית שתיפתח לפניכם ניתן להדביק כל קוד או סקריפט נחוצים, להגדיר להם טריגר ולהפעיל אותם בדיוק כמו כל קוד אחר בתג מנג'ר. מדוע בעצם אין תג מובנה לפיקסל של פייסבוק? אפשר רק לנחש שזה מכיוון שפייסבוק היא המתחרה הישיר והגדול ביותר של גוגל.

כך נראית קוביית הקוד החופשי, עם פיקסל פייסבוק לדוגמה:

הטמעת פייסבוק פיקסל בתג מנג'ר

רגע לפני סיום

המאמר מציג באופן מקוצר ותמציתי כמה מהיכולות הבסיסיות ביותר של תג מנג'ר. שום מאמר לא יכול להקיף את כל האפשרויות הטמונות בכלי הזה, מכיוון שניתן לשלב בו גם סקריפטים מאינספור סוגים שמבצעים אינספור פעולות. באמצעות תג מנג'ר ניתן לעקוב אחרי טפסים ללא דפי תודה, מעקב קליקים באתר, מעקב איקומרס בחנויות וירטואליות וכן הלאה.

הרעיון הכללי הוא להבין מה אתם צריכים, איזה קוד יבצע את המדידה ואיזה טריגר הוא הנכון בכל מקרה לגופו. מכיוון שקשת הנושאים רחבה מאוד, מומלץ ללמוד להשתמש בתג מנג'ר בצורה מובנית ומסודרת, רצוי יחד עם גוגל אנליטיקס שמהווה כלי משלים וחיוני מאוד.

רוצים ללמוד לקבל החלטות עסקיות על בסיס התנהגות הגולשים? קראו עוד על קורס גוגל אנליטיקס של Askpavel Academy בו תלמדו איך לעשות זאת.

שתפו את המאמר

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on whatsapp

מאמרים נוספים שיעניינו אותך

השאר תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *